2009-04-10 17:51:58
Розвиток професійної торгівельної нерухомості в Києві, а також і в регіонах України, ставить перед фахівцями питання, пов'язані з типологією і класифікацією об'єктів торгівлі. В умовах формування нової системи обслуговування населення виникає необхідність класифікації і визначення типа (формату) існуючих об'єктів, а також об'єктів, що знаходяться на стадії проектування або будівництва. Ця необхідність стала особливо актуальною останнім часом, оскільки велика кількість об'єктів будується без певної концепції їх подальшого функціонування і розвитку, що у свою чергу створює проблеми майбутнім орендарям, а також і відвідувачам таких торгівельних центрів. Такий стан речей приводить до затягування термінів введення в експлуатацію об'єктів і збільшення дефіциту професійних торгівельних приміщень. Крім того, вважають фахівці компанії "Соцмарт", зараз, в кризисний період на ринку нерухомості, питання правильно розробленої концепції і диференціації об'єктів грає ще значнішу роль.
В цілому, при класифікації торгівельних приміщень повинні враховуватися наступні параметри:
Місце розташування об'єкту;
· Зона дії, радіус доступності;
· Товарна спеціалізація;
· Основний споживач;
· Інфраструктура і сервіс;
· Паркінг;
· Управління будівлею, охорона.
По цих ознаках можна виділити наступні класи торгівельних приміщень:
1). Торгівельні комплекси, торгівельно-розважальні комплекси, торгівельні центри, мегамолли, гипермолли;
2). Торгівельні центри, гіпермаркети;
3). Супермаркети і універсами;
4). Салони, меблеві центри, техноцентри;
5). Універмаги, гастрономи, промтоварні магазини;
6). Павільйони, кіоски;
7). Бутіки.
Що стосується торгівельних центрів, то для них основними характеристиками є місце розташування, навколишня інфраструктура, а також формат об'єкту (внутрішня складова). Торгівельний центр, расположенний в міському середовищі, знаходиться в хороших умовах вже потому, що відвідувачі можуть швидко дійти або доїхати до нього. Проте, в центрах міст коштує завдання вписатися в існуючі умови, решить проблему з парковкою. Часто зустрічаються обмеження за розміром торгівельної площі: буває неможливо розмістити в центрі крупний об'єкт, який за площею забезпечуватиме тяжіння на рівні міста або регіону, або торгівельна площа буде недостатня для перспектівних форматів роздрібних торгівельних мереж.
По фізичних характеристикам центри розділяються на відкритих і закритих, одноуровневиє і багаторівневі.
За типом планування – залежно від характера і розташувань основних торгівельних галерей і розміщення крупних орендарів основними планувальними схемами торгівельних центрів є:
· Лінійне планування має на увазі спільне використання єдиної зони благоустрою неськолькимі торгівельними об'єктами, що примикають один до одного або знаходяться безпосередньо поруч.
· Кластерний центр – торгівельний квартал, включаючий неськолько окремих будівель, об'єднаних вулицями або пішохідними тротуарами.
· Г-подібне планування, зазвичай з 2-мя або 3-мя основними, крупними орендарями.
· П-образне планування.
· Комплекс з внутрішнім розкриттям: компактна формою будівля, в якій основний рух здійснюється з одного центрального молу, з одним або декількома рівнями.
· Пасаж.
Основний комерційною характерістікой торгівельного центру вважається «корисна», пріносящая гроші від оренди площа. На заході цей показник визначається як загальна площа помещеній, зайнятих орендарями, до зовнішніх стенів. Ефективність архітектурного рішення легко можна оцінити, проверів, яку долю «корисна» площа займає в загальній площі будівлі, і який відсоток доводиться на общественниє зони. У торгівельних центрах відкритого типа суспільні помещенія займають мало чим більше 1% від загальної площі будівель, оскільки торгівельні вулиці і галереї, об'єднуючі магазини в єдиний архитектурний ансамбль, знаходяться просто неба. У критих спорудах площа, що не здається в оренду, не повинна перевищувати 10-15%. Це пов'язано з тим, що існують різні орендні ставки для підприємств торгівлі, розваг, живлення і послуг, офісних помещеній. Крупні орендарі платять за кожен свій квадратний метр значно менше, ніж маленькі магазини.
Класифікація торгівельних центрів за концепцією (спеціалізації і спрямованості):
· Універсальні – центри з широким і глибоким асортиментом товарів і послуг. Такими торгівельним центрами в столиці, згідно з дослідженням торгівельної нерухомості Києва, є «Алладін», «Європорт», «Містечко», «Метроград», мережа «Квадрат» і багато інших київських об'єктів (ТЦ і ТРЦ)
Спеціалізовані центри товарів для будинку, технічні, автомобільні, Спеціалізація обеспечиваєт привабливість за рахунок глибокого асортименту товарів в якій-небудь категорії, але дуже вузька направленность може бути вельми ризикованою, оскільки група покупателей обмежується. Частота відвідин узкоспециалізірованного центру може бути невисокою. Явище, характерне для України, – утворення зон торгівлі побутовою електронікою, які у міру будівництва нових будівель переростають в спеціалізовані торгівельні центри. Власники мережевих магазинів кілька років тому стали дотримуватися стратегії розміщуватися поряд з конкурентами, і зараз на одній території може бути представлене декілька крупних сетевих магазинів, як, наприклад, в Києві або Дніпропетровську. Що динамічно розвивається в останнє роки напрям – автомобільно-технічеськие центри, де автомобільні салони поєднуються з магазинами запчастин і приладдя, з сервіснимі центрами. Спеціалізовані торгівельні центри могут бути розраховані як на роздрібних покупців (кінцевих споживачів товарів і послуг), так і на потребітелей-профессионалов, і часто це додає їм додаткову стійкість.
· Центри моди, в яких представлені одяг, взуття і модні аксесуари. В основному, модні центри розташовуються в міській межі. При невеликих площах вони специалізіруются в якому-небудь сегменті, а в крупніших будівлях фактором тяжіння є широкий асортимент. Модні центри легше, ніж інші, працюють в багатоповерхових будівлях. Адже товари порівняно невеликі за розміром, легені і прівлекательниє, до того ж на видалених ділянках і верхніх рівнях можна розташувати вузькоспеціалізований одяг (одяг великих розмірів, одяг для майбутніх мам, робочий одяг), тканини і комплекс послуг: ательє, салони дизайнерів, послуги для краси і здоров'я (перукарні, салони візажістов, массажниє салони і тому подібне). Найбільш наближений до даного формату «Альта Центр».
· Центри розпродажів (діськаунтери) – явище, поки що не набуло великого поширення в Україні і країнах СНД. У Києві, за даними "Соцмарт", попитка створити центр розпродажів колекцій модних дизайнерів була зроблена в торгівельному центрі «Макрос».
· Розважальні комплекси. У них може бути присутнім і торгівельна складова, але основна доля доводиться на места дозвілля, розваг, спорту і активного відпочинку.
За даними різних досліджень, середній вік відвідувача торгівельних центрів знаходиться в діапазоні від 18 до 35 років. Тому хороші перспективи мають поєднання торгівельною і розважальною составляющей. У Києві розважальної складової володіє багато хто з торгівельних центрів, що діють, – Універмаг Україна, Більшовик, Караван, т.д. Практично у всіх заявлених комплексах передбачається розважальна функція. Домінуюча розважальна складова в недавно відкритого «Блокбастера» і «Ультрамарину». У регіонах з "развлекаловкой" в ТЦ доки йдуть справи гірше, не більше ніж в 10-12% об'єктів, що діють, є така складова. Але це питання часу, в більшої частини заявлених торгівельних центрів закладена розважальна функція. Варто також відзначити, що все частіше майбутні комерційні об'єкти є багатофункціональними ( і торгівельні, і офісні, і житлові, і розважальні площі - приклади в Києві: що будуються Парк Горького, Контіненталь ( Еспланада), Пори року, т.д.)
Останнім часом всі популярнєє стають такі формати торгівлі як супермаркет і гіпермаркет, як у складі торгівельного центру, так і у вигляді окремий об'єктів, що стоять. У Києві і інших крупних містах України, серед останніх форматів торгівельної професійної нерухомості, супермаркети і гіпермаркети є один з найбільш розвинених напрямів.
Згідно загальноприйнятої класифікації супермаркет – магазин самообслуговування, що пропонує повний асортимент бакалійних і м'ясних продуктів, площею від 400 до 1 500 кв.м. Складські приміщення супермаркету займають від 250 до 600 кв.м. Ціни тримаються на рівні вище середнього. Асортимент продукції складається з 4 000 - 15 000 позицій.
Супермаркет класу преміум – супермаркет з дуже високим рівнем сервісу, торгуючий розширеним асортиментом делікатесів. Приклад в Києві – супермаркет «Фуршет Гурман» в Мандарин Плаза ( приклади в інших містах – супермаркети в Майдан City Centre в Кривому Розі і в Садах Перемоги в Одесі).
Гіпермаркет – дуже великий продовольчий і універсальний магазин з площею залу від 3 000 кв.м і площі складу від 1 000 кв.м. При цьому доля продовольства в загальному об'ємі продажів складає 60%.
Гіпермаркет володіє рядом особливостей: спеціальна цінова політика, велика кількість власних виробничих цехів, широкий асортимент продукції, що містить 30 000 - 55 000 позицій. Гіпермаркет, як окремий формат, може розрізнятися відповідно до специфіки асортименту. Останнім часом з'являється все більше спеціалізованих гіпермаркетів, торгуючих однією з таких асортиментних лав, як продовольчі, будівельні, меблеві, книжні, товари побутової техніки. Приклади в Києві: «Метро», «Окей», «Епіцентр», «Нова лінія», «Ашан», т.д.
Cash&carry – магазин, торгуючий дрібним і середнім оптом для юридичних і фізичних осіб. Площа – 12–20 тис. кв.м. Асортимент – 20-40 тис позицій. Місцерозташування – далеко від центру, на перетині транспортних шляхів.
Порівняно новий для України формат молла. Молл (від англійського "mall" - алея) – велика, зазвичай, крита територія, на якій розташована безліч торгівельних підприємств і не вирішується в'їзд автомобілів. Основу молла, як правило, складає ряд крупних магазинів, званих якорями. Вони сполучені між собою критими галереями, в яких розташовується безліч невеликих магазинів, ресторанів, кафе, перукарень, хімчисток. Галереї замкнуті в кільце, по якому проходіт покупець.
Останнім часом, жителі міст стикаються з браком невеликих продовольчих магазинів. Це створює дискомфорт, оскільки більшість людей не мають можливості відвідувати великі торгівельні центри щодня. Гастрономи радянського зразка в більшості своїй закрилися ще кілька років тому, а на зміну їм прийшли так звані «Магазини біля будинку». У Києві це "Фора", "Бумі маркет", в Чернігові - мережі "Квартал" і "Союз". «Зручний магазин» або «магазин біля будинку» – магазин самообслуговування або торгуючий через прилавок з площею 150-350 кв.м., який пропонує відпрацьований асортимент товарів повсякденного попиту. Часто працює за принципом 24/7, тобто цілодобово без вихідних і, навіть, у свята. Асортимент зручного магазина включає близько 4 000 найменувань продуктів, у тому числі вино-горілчані вироби, бакалійні товари і сиро-молочні продукти, і порядка 1 000 супутніх товарів.
Також, зростає популярність формату магазина при АЗС – це магазин при автозаправній станції, продуктовий магазин формату, що поєднує в собі, «зручний» і магазин з продажу автомобільних запчастин і моторних масел.
Автор: socMart
На фотографии вверху - стройка Эспланады (Континенталь) на Спортивной площади , Киев, апрель 2009 На визуализации - Майдан Сити Центр, г. Кривой Рог
Информация по действующим ТЦ И ТРЦ г. КиеваХотите знать больше о заявленных торговых центрах Киева? Хотите знать больше о заявленных офисных зданиях Киева?
Хотите знать больше о заявленных жилых зданиях Киева?
Хотите знать больше о заявленных гостиницах Киева?
|