2007-06-21 12:13:52
На зламi ХIХ-ХХ ст. у Києвi розпочинається перiод iнтенсивного зведення так званих прибуткових будинкiв.
Таку назву цi споруди отримали завдяки їх комерцiйному використанню
– квартири здавали в найм, за що власник одержував прибуток.
Безпосередньо купець-пiдрядник, за кошти якого здiйснювалось придбання
у мiста земельної дiлянки та велося спорудження будiвлi, не жив у нiй,
а всiма господарськими справами займався управитель. Зведення
прибуткового будинку коштувало чимало – в середньому 500 тис. крб., а
найдорожча дореволюцiйна київська споруда, 8-11-поверховий «хмарочос»
на вул.Iнститутськiй,16, обiйшлася його замовнику аж у 1,5 млн. крб.
Кияни впiзнавали той чи iнший будинок не за адресою, а за прiзвищем
його власника – Гiнзбурга, Гронфайна, Козеровського, Мороза,
Роговського, Сироткiна. Якщо кiнець ХIХ ст. представлений у Києвi суто
малоповерховою приватною забудовою, то початок нового столiття привнiс
новi тенденцiї в архiтектурно-планувальну концепцiю житла. Через
дорожнечу земельних дiлянок, проглядається виключно комерцiйний iнтерес
- отримати забудовником максимальний прибуток за рахунок збiльшення
поверховостi житлових споруд. Так, у 1901 р. було зведено лише 3
п’ятиповерховi будинки, а в 1911 р. – вже 45. Але пiдрядникам цього вже
замало, вони йдуть угору в прямому й переносному сенсi, тож починається
спорудження 25 шестиповерхових та 5 семиповерхових прибуткових
будинкiв. Цiкава деталь: чим вище був поверх, тим менше складала
щомiсячна вартiсть найманої квартири. На рiвень платнi також впливали
престижнiсть району, кварталу i репутацiя будинку (статус його
мешканцiв) чи самого домовласника. Якщо вiкна виходили не на вулицю, а
на подвiр’я будiвлi, сума оплати за таку квартиру була значно меншою.
Наявнiсть каналiзацiї, опалення, телефону, лiфту аж до найменших
дрiбниць (килимова дорiжка на сходах, квiти в пiд’їздi) – все це
впливало на рiвень оплати найманого помешкання. Кiлька
слiв про конструктивну i планувальну схеми прибуткових будинкiв. Вони -
здебiльшого односекцiйнi, з трьома несучими поздовжнiми стiнами i
несучими конструкцiями сходової клiтки. У плануваннi застосовано
2-4-квартирну секцiю з центральним розмiщенням парадних i чорних
сходiв. Другоряднi та пiдсобнi помешкання квартири (спальня, кухня,
ванна) згруповано навколо чорних сходiв iз виходом на подвiр’я, а
основнi (кабiнет, вiтальня) – вздовж головного фасаду. Згодом з’явились
також односекцiйнi будинки з 1-квартирною секцiєю великих розмiрiв iз
анфiладним плануванням, за рахунок розмiщення сходiв у торцях споруди.
Вiдносно багатосекцiйних будiвель, то зустрiчаються розмiщенi вздовж
вулиць, кутовi, компактнi iз замкненим внутрiшнiм подвiр’ям i
П-подiбної конфiгурацiї з курдонерами. Останнiй варiант вважався
найбiльш привабливим, бо давав можливiсть використати не лише довжину,
а й усю ширину дiлянки пiд забудову. За дослiдженнями В. Є. Ясiєвича,
«у прибуткових будинках можна видiлити 3 планувальних типи квартир.
Малогабаритнi, загальною площею до 30-40 м2, з виходом на однi сходи,
мали 1-2 кiмнати з кухнею (чи без неї). Планування таких квартир
вiдрiзнялось компактнiстю, санвузол без ванни розташовувався зазвичай
при кухнi. Середнi за розмiрами квартири загальною площею 50-80 м2
складалися з 3-5 кiмнат, мали вихiд з кухнi на другi сходи i 2
санвузли; площа окремих кiмнат у межах 16-24 м2, кухонь 6-9 м2.
Планування великих квартир площею в 100-330 м2 було найбiльш
рiзноманiтним. Такi квартири були трьох видiв: квартири з кухнею, що
сполучалася iз головним входом i передпокоєм; квартири з кухнею у
глибинi; квартири з коридорно-анфiладним плануванням. Площа кiмнат
великих квартир становила 30-40 м2, передпокоїв до 14-20 м2». Приблизно
таке ж планування нинi застосовується в iндивiдуальнiй багатоповерховiй
забудовi столицi України. На початку минулого столiття у
тогочасному центрi Пiвденно-Захiдного краю склалася своєрiдна i
багатовекторна київська архiтектурна школа. Її представники творили в
рiзних стилях i напрямах: Е. П. Брадтман, О. М. Вербицький, I. К.
Лєдоховський, В. В. Городецький – у модернi, П. Ф. Альошин - у
необароко, О. В. Кобелєв, М. Г. Артинов, В. М. Нiколаєв - у
неоросiйському, В. М. Риков та Г. П. Шлейфер - у ренесансi, П. С.
Андрєєв, О. В. Кобелєв, В. О. Осьмак, П. Ф. Альошин, П.I. Голландський
- у неокласицизмi, В. Г. Кричевський - в неоукраїнському, Г. Ю. Гай та
I. О. Зекцер - у рацiоналiзмi (протоконструктивiзмi). Як бачимо, деякi
архiтектори працювали вiдразу в декiлькох напрямах, що не могло не
позначитись на чистотi стильових характеристик їх творiв (звiдси i
виникають, на перший погляд нелогiчнi, термiни типу «модернiзована
готика» чи «готизований модерн»). У житловiй забудовi Києва найбiльш
поширеними були еклектизм (iсторизм) та модерн. Перший напрям
характеризується певними стилiзацiями минулих iсторичних епох, отже
потребує обов’язкового префiкса «псевдо» або «нео» - до ренесансного,
романського, готичного, росiйського, класичного, українського стилiв.
Думки фахiвцiв щодо цiнностi подiбних запозичень – цiлком протилежнi:
вiд образливо-зневажливих визначень на кшталт «пiдробка», «макет»,
«ерзац» - до захвату i плескань у долонi (що ж до смакiв пересiчних
громадян, то їм завжди iмпонувало усе зроблене «пiд старовину»). Що
стосується модерну, то цей вельми популярний в тi часи напрям вирiзняє,
за словами В. Є. Ясiєвича «синтез мистецтв, дизайнерський пiдхiд до
деталей, винахiд нових форм, фактур i прийомiв у рiзних матерiалах –
металi, деревi, каменi, бетонi, склi, керамiцi. У творах модерну
звертання до природи, флори, фауни, як першооснови формоутворення,
вiдiграло особливу роль. Властива рослинам криволiнiйнiсть форм i
лiнiй, випадковий характер їх переплетiнь, мальовничiсть стають
джерелом мови нового стилю». Модерновi споруди у Києвi зводили до 1913
р., але вже в наш час форми модерну несподiвано вiдродились у творах
українських архiтекторiв ХХI ст. Теж, напевно, iз префiксом «нео». На
завадi дальшого розвитку прибуткового домобудiвництва стала I свiтова
вiйна, а остаточно цьому процесу поклала край жовтнева революцiя 1917
р. Усi прибутковi будинки було конфiсковано у власникiв i передано для
нагальних житлових потреб пролетарiату (тобто, перетворено на
максимально ущiльненi, подiленi фанерними перегородками, «житловi
клiтки»). Спочатку, за уїдливим спостереженням Михайла Булгакова, з
пiд’їздiв зникли килими i квiти, а потiм дiйшла черга й до самих
домовласникiв: хтось подався за кордон, хтось – на Соловки, а дехто - i
у братську могилу. Сумну участь своїх господарiв роздiлили й бiльше
сотнi київських прибуткових будинкiв, що загинули у вирi нищiвних вiйн
i безглуздих реконструкцiй ХХ ст. Житлове будiвництво вiдновилося в
мiстi лише у 1927 р., але це були вже iншi споруди – цiлком
неприбутковi, й жили в них iншi люди – суто радянськi. 1901 р. Неоросiйський стиль. Центр (пл. Л. Толстого). Арх. М. Артинов 1900-1901 рр. Неоросiйський стиль. Центр (Андрiївський узв.). Арх. О. Хойнацький 1900-роки. Неоросiйський стиль. Центр (Вознесенський узв.) 1900-роки. Неоросiйський стиль. Центр (вул. Городецького) 1899-1902 рр. Необароко. Центр (вул. Володимирська). Арх. К. Шиман 1900-1901. Неоренесанс. Центр (вул. Городецького). Арх. Е. Брадтман, Г. Шлейфер 1912 р. Романська неоготика. Центр (вул. В. Житомирська). Арх. М. Бобрусов 1909 р. Модернiзована готика. Центр (вул. Гоголiвська). Iнж. В. Безсмертний 1910-роки. Неоготика. Центр (вул. М. Заньковецької) 1901 р. Неоготика. Печерськ (вул. Шовковична). Iнж. М. Вишневський 1910-роки. Модерн. Подiл (вул. Спаська) 1910-роки. Модерн. Центр (вул. Городецького) 1913 р. Модерн. Центр (вул. Костьольна). Арх.I. Лєдоховський 1912 р. Модерн. Центр (вул. Рейтарська). Арх. О. Вербицький 1910-роки. Неукраїнський стиль (український модерн). Печерськ (пл. Слави) 1910-роки. Рацiоналiзм. Центр (вул. Прорiзна) Використанi джерела: 1. Київ. Iсторична енциклопедiя (електронна версiя). – К.: 3Медiа, 2002. 2. Третяк К. О. Втраченi споруди та пам’ятники Києва. Довiдник. – К.: ВПЦ Київський унiверситет, 2004. 3. Ясиевич В. Е. Архитектура Украины на рубеже ХIХ-ХХ веков. – К.: Будiвельник, 1988. IГОР ОДНОПОЗОВ, Спiлка фахiвцiв з нерухомого майна м. Києва, за сприяння фiрми «Проект-2»
Источник : "Мир недвижимости" http://realmir.com.ua/articles/index.php?cmd=showone&id=31
|