2008-03-28 21:50:27
Український ринок торгівля представлений як продуктовими, так і не продуктовими торговими мережами. Найактивніше розвивається сегмент продуктового рітейлу, який представлений більш ніж 30 операторами, які займають близько 15% ринку роздрібної торгівлі. Характерною межею сегменту в 2007 році стало збільшення оборотів практично всіх рітейлорів в основному за рахунок екстенсивного зростання – розширення торгової мережі і присутності в регіонах.
До інших найбільш характерних особливостей ринку, експерти компанії MDN Group, відносять:
Висока привабливість ринку рітейлу. Україна як і раніше знаходиться в п'ятірці найпривабливіших країн для розвитку ринку торгівлі (згідно даним Global Retail Development Index-2007). В той же час для ринку характерне переважання вітчизняних операторів, що пояснюється складнощами з отриманням ділянки під будівництво і завищеними орендними ставками на торгову нерухомість, що знижують економічну ефективність виходу зарубіжних операторів. На даний момент на ринку працюють такі зарубіжні оператори: Metro Cash & Carry (Німеччина), Billa (Австрія), Spar (працює місцевий оператор, що купив франшизу у голландської компанії), «Патерсон», X-5 (обидві мережі з Росії), з недавнього часу мережа гіпермаркетів з російським і естонським капіталом «О’кеу».
Власний девелопмент. З причини дефіциту торгових площ і згодом завищених орендних ставок на існуючі об'єкти (вище чим в Європі) багато рітейлорів значно збільшили число самостійно побудованих з нуля торгових центрів. Серед них «Амстор» (всі магазини будує «з нуля»), «Ненажера», «Еко-маркет», «Велика кишеня», «Фуршет».
Поява перших масових продуктових франшиз — волинський «Наш Край» продав більше десятка франшиз по всій країні, «Пакко» (мережа супермаркетів «Вопак») і «Агроконтракт» («Колібріс») обмежилися по одній в своєму регіоні, але в майбутньому обіцяють значно збільшити таку експансію.
Велика кількість виставлених на продаж регіональних мереж. З причини складнощів отримання земельних ділянок під будівництво магазинів, необхідності додаткових витрат на торгове устаткування, національні торгові мережі вважають за краще скуповувати дрібніших регіональних операторів, таким чином розширюючи власну мережу. Не дивлячись на це кількість подібних операцій невелика, що пов'язане із завищеною вартістю об'єктів, виставлених на продаж.
Найактивніше скуповували торгові мережі конкурентів компанія «Пакко» (мережа «Вопак»): магазини «АВС», «Далас», «Збутова мережа «П'ятий елемент» (мережа дискаунтерів «Пятёрочка»); Національна мережа супермаркетів «Ач»: супермаркети «Дастор», магазини біля будинку «Буржуй», Торговий центр «Бучанський»; Національна компанія «Фоззі груп» (мережа супермаркетів «Сiльпо», «Фора»): супермаркети «Планета», «Бумі-маркет», торгова мережа «КІТ» (включає магазини чотирьох форматів: преміум-класу (супермаркети «Кіт-Фаворит»), класичний «КИТ», мінімаркет «Хіт» і cash&carry «ЄвроКіт»).
До стримуючих розвиток ринку чинникам експерти відносять недосконале земельне законодавство, складні схеми передачі землі в оренду, а також дефіцит торгових площ в столиці і найбільш регіонах, що динамічно розвиваються.
У теж час, до сприятливих чинників можна віднести позитивну динаміку зростання доходів населення не тільки в столиці, але і в регіонах. В цілому показник зростання доходів населення склав 25%. Крім того, пониження ставок кредитування фізичних осіб за останні декілька років також підвищили купівельну здатність українців, що у поєднанні з підвищенням доходів дозволило збільшити середній чек на 30%.
За даними компанії GFK ринок цивілізованого роздріба в столиці насичений не більше ніж на 50%, а регіонах ще менше, що дозволяє зробити вивід про подальший розвиток ринку продуктового рітейлу і появі на нім нових операторів.
Джерело: http://marketing.rbc.ua/
|