|
|
В’їхав – плати!
|
2009-02-05 19:02:55
Мер Києва Леонiд Черновецький минулого тижня присвоїв собi ще й звання революцiонера i запевнив, що та революцiя, яку вiн здiйснює в Києвi, йде всiєю Україною. Людською мовою це, мабуть же, означає, що всi тi дивнi новацiї, якими мiсто пiд орудою Черновецького ось уже котрий мiсяць просто таки шокує всю країну, невгамовний мер зiбрався поширити далеко за межi самої столицi. За логiкою, й революцiйне рiшення Черновецького та його команди – платний в’їзд до Києва iногороднiх авто – має великi шанси революцiйно втiлитися у великих, маленьких, малесеньких мiстечках i селищах, а то й просто в хутiрцях! Уявляєте наслiдки?!
Уявiмо разом. Їдете ви на своєму авто з Києва, примiром, до Ялти. Щонайменше, перетнете «кордони» до сотнi населених пунктiв, i перед вами стiльки ж разiв вiдкриватиметься якийсь там шлагбаум – якщо, звiсно, ви сплатите за це певну суму. До речi, якщо, знову ж таки, йти за логiкою столичного революцiонера, то збiр за право проїхати – однаково, чи через кордон мiльйонного Днiпропетровська, чи через тин якоїсь Хацапетiвки з двадцятьма дворами – має затверджувати тамтешня рада й тамтешнiй голова. Що, перепрошуємо, їм вдарить у голову в часи вiчної нестачi грошей у бюджетах – можна лишень здогадуватися. Отож тiльки перетин кордонiв i кордончикiв на шляху вiд Києва до Ялти на авто може обiй¬тися принаймнi гривень у тисячу. Альтернативою для того автомобiлiста, що ну нiяк не сприймає такої дорожньої революцiї, у наших вiтчизняних умовах розвитку дорiг-дублерiв чи об’їзних дорiг може бути тiльки такий собi автомобiльний фристайл якимись кукурудзяними чи соняшниковими полями...
Скажете, здоровий глузд вiдмовляється сприймати всерйоз такi «революцiйнi» змiни? Дарма. 99 столичних депутатiв зi 120 (себто абсолютна бiльшiсть Київради!) проголосували за те, щоб жодний чужинець за кермом та не дай Боже не заїхав до благословенного Києва – столицi, нагадаємо, всiєї України, а не просто собi мiста для киян! – не сплативши автомобiльного мита. I не важливо, як те мито обiзвуть i якими законами України прикриють, (аби передусiм завуалювати його антиконституцiйнiсть i вiдверту безглуздiсть) заслужений юрист України Леонiд Черновецький та його адепти – чи мiсцевий транспортний збiр, чи компенсацiйна виплата за погiршення екологiчного стану Києва, чи обов’язковий внесок на будiвництво й розвиток столичних дорiг. Важливо iнше. Для Черновецького, вочевидь, це – ще одна можливiсть за будь-яку цiну здирати й здирати грошi, начебто для наповнення мiського бюджету i для безмiрної допомоги «улюбленим бабусям». Для депутатiв, якi так дружно проголосували за доволi сумнiвний грошовий збiр, що, як пiзнiше зазначили у Генеральнiй прокуратурi України, просто порушує конституцiйнi права громадян на свободу пересування, мабуть, найважливiше продемонструвати пiдтримку «народному меру», який так старається вiдшукати новi джерела поповнення мiського бюджету. Принаймнi здоровим глуздом, елементарною повагою до громадянина, до законiв країни, яка пнеться величати себе демократичною, у рiшеннi Київради, так само, як i в самiй, власне, iнiцiативi мера, навiть не пахне! Уже не кажучи про те, що в перiод фiнансової кризи обкладати людей додатковими фiнансовими зашморгами, причому, повторiмося, доволi сумнiвної якостi з огляду на законнiсть, просто не «по-християнськи»!
Хоча, звiсно, офiцiйно, додатковi надходження можновладцi обiцяють скерувати не тiльки на полiпшення екологiї, а й на добудову недобудованих дорiг, мостових переходiв, на спорудження нових шляхiв тощо...
Бурхлива реакцiя, до речi, не забарилася, зокрема, й з боку державних високопосадовцiв. Примiром, мiнiстр транспорту i зв’язку України Йосип Вiнський заявив, що категорично чинитиме цьому опiр, бо ми всi є громадянами України, а не Києва, i навiть нагадав iнiцiаторам, що, мовляв, «є прокуратура, суди, Верховна Рада». Генеральний прокурор Олександр Медведько пообiцяв вивчити це питання i, якщо «буде порушення закону, безумовно, ми внесемо протест на це рiшення». Сергiй Левченко з Держдепартаменту ДАI МВС України зiзнався, що його вiдомство виконувати те рiшення Київради не буде, бо, мовляв, ДАI може контролювати платний вїзд в столицю лише в разi ухвалення вiдповiдного рiшення Верховної Ради...
До слова, про конкретнi суми автомита Київ поки що мовчить – iдеолог виконання мерської забаганки, перший заступник Черновецького по Київськiй мiськдержадмiнiстрацiї Денис Басс тiльки й сказав, що, мовляв, зараз це питання на стадiї опрацювання. Щоправда, при цьому мiський високопосадовець пообiцяв презентувати тарифiкацiю, обґрунтовуючи кожну цифру та використовуючи при цьому диференцiйований пiдхiд. Вiн також спробував надати особливої ваги «революцiйному рiшенню» – похвалився, що, мовляв, Київ матиме таку ж комп’ютеризовану систему платного в’їзду, «як у Францiї, Англiї та Iспанiї».
А ще перший заступник Черновецького пояснив, що киянам нiчого страшитися платного в’їзду – для них введуть спецiальнi дозвiльнi картки. Ну а тим iз чужинцiв, кому забракне грошей на «мито» або хто вирiшить зекономити i їхати у своїх справах вiд меж у саме мiсто не на авто, а, примiром, на метро, – так от тим забезпечать машино-мiсце у спецiальних термiналах, тут же, на основних в’їздах до Києва. Таких в’їздiв, де дiятимуть термiнали й сяка-така iнфраструктура для зручностей водiїв, мiж тим, – вiсiм: Днiпропетровський, Бориспiльський, Вишгородський, Гостомельський, Чернiгiвський, Житомирський, Овруцький та Одеський. Влада обiцяє вже за пiвроку облаштувати термiнали як такi, а впродовж двох-трьох рокiв, тобто точно до «Євро-2012», – спорудити там кафе, ресторани, мiнi-готелi тощо.
В кулуарах мерiї, зокрема у середовищi столичних депутатiв, нам вдалось вивудити деякi попереднi цифри – примiром, що мiнiмальна оплата в’їзду до Києва може бути встановлена розмiром у 5 грн, максимальна – понад 50 грн. Причому, сума залежатиме i вiд марки авто, i вiд об’єму двигуна, i вiд габаритiв, i навiть вiд «вiку»... Скiльки грошей за це може вторгувати столиця? У кого немає проблем з арифметикою – пiдраховуйте: за даними з пояснювальної записки до проекту вiдповiдного рiшення Київради, щодня в’їзнi межi столицi перетинають 25–30 тис. вантажiвок, 15 тис. автобусiв та приблизно 200 тис. легковикiв...
Мiста, де є платнi в’їзди
Лондон (Великобританiя)
Мер Лондона Кен Лiвiнгстон, посилаючись на необхiднiсть очистити повiтря вiд шкiдливих викидiв, встановив у 2003 роцi плату в розмiрi £5 (Ђ6,3) за в’їзд у центр Лондона з 7.00 до 18.30 у буднi. Решту часу – в’їзд безкоштовний. При цьому автомобiлiсти мали сплачувати ще й за паркування свого транспорту. Нововведення було вдалим – кiлькiсть автомобiлiв рiзко зменшилася, заторiв стало менше, бюджет мiста поповнився, тож бiльшiсть лондонцiв пiдтримали мера. Через пiвтора року Лiвiнгстон пiдвищив плату за в’їзд до £8 (Ђ10) i розширив «заборонену» зону. Тепер вiдвiдувачi елiтних районiв – Гайд-парку, Челсi, Кенсiнгтона, Вест-Енда й Сiтi – справно платять визначену суму в газетних кiосках, супермаркетах, через Iнтернет або просто вiдiславши sms-повiдомлення. Крiм цього, водiї вантажiвок i автобусiв, двигуни яких не вiдповiдають встановленим екологiчним нормам, можуть в’їжджати до Лондона, тiльки заплативши £200 на день. Водночас власники «нешкiдливих» автомобiлiв, що працюють на воднi чи електрицi, взагалi звiльненi вiд сплати.
Стокгольм (Швецiя)
Режим платного в’їзду в центр Стокгольма в експериментальному порядку було введено у 2006 роцi. Але тiльки на шiсть мiсяцiв i за умови, що мунiципалiтет за пiдсумками експерименту проведе референдум. Крiм того, на 10% зросла кiлькiсть соцiальних автобусiв та iнших видiв громадського транспорту. Результати експерименту виявилися позитивними: трафiк у центрi скоротився на 20%, кiлькiсть ДТП зменшилася на 12%, покращилась екологiчна ситуацiя в Юргорденi та на iнших островах центру. На референдумi 51% жителiв шведської столицi пiдтримали введення плати за в’їзд у центр мiста. Збiр становив вiд 10 до 20 крон ($1,5–2,9) у буднi, а штраф за несплату – 200 крон ($29). Увечерi, вночi та у вихiднi днi – проїзд безкоштовний.
Осло (Норвегiя)
Доступ до мiського центру на автомобiлi передбачає сплату збору в однiй iз 19 точок в’їзду навколо кiльцевої дороги. Вiн становить 25 норвезьких крон (приблизно $3,7) незалежно вiд часу доби та дня тижня. У норвезькому Тронхеймi в’їзд у центр мiста з 1991 року з 6.00 до 17.00 також платний: за легковий автомобiль стягується 15 крон, ($2,2), за вантажiвку – вдвiчi бiльше.
Мiлан (Iталiя)
Iз 2 сiчня 2008 року в’їзд у центр Мiлана став платним у перiод iз 7.30 до 19.30. За рiшенням мерiї, почала працювати система Ecopass, що має на метi розвантажити центр «Пiвнiчної столицi» Iталiї й полiпшити там екологiчну ситуацiю. За пересування територiєю дорожнього заповiдника площею 60 кв. км мiланськi автомобiлiсти щодня сплачують вiд Ђ2 до Ђ10. На 43 в’їздах у мiський центр встановленi телекамери, якi автоматично фiксують номери проїжджаючих машин i надають iнформацiю в комп’ютерну систему дорожньої полiцiї. Якщо власник транспортного засобу не сплатив за в’їзд, з нього буде стягнено штраф у розмiрi Ђ81.
Юрмала (Латвiя)
В’їзд на територiю Юрмали платний i становить 1 лат (Ђ1,5). Квиток дiє впродовж доби, тобто не є одноразовим. Мерiя вважає, що ця сума недостатня, аби захистити повiтря вiд шкiдливих викидiв i вiдвадити автолюбителiв. Планується, що вже наступного року вона збiльшиться мiнiмум удвiчi.
Сiнгапур
Система лiцензованої зони (ALS) дiє в Сiнгапурi з 1975 року. Вона охоплює центральний дiловий район Сiнгапура. У години пiк (iз 7.30 до 10.15 i з 16.30 до 18.30) у цiй зонi можна перебувати, лише маючи спецiальну лiцензiю. Уже через мiсяць пiсля введення схеми транспортний потiк у години пiк скоротився на 45,3%, а кiлькiсть машин, що одноразово перебувають у центральному дiловому районi Сiнгапура, зменшилась на 76,2%.
Нью-Йорк (США)
У 2007 роцi мер Нью-Йорка Майкл Блумберг намагався ввести плату за в’їзд у Манхеттен – $8 за легковий транспорт i $21 за вантажiвки. Але законодавцi штату вiдхили запропонований мiською владою проект.
Андрiй ШКIЛЬ, народний депутат, БЮТ, запеклий автолюбитель, який за кермом власного авто об’їздив ледь не пiв-Європи
Вважаю, що платний в’їзд у будь-яке мiсто мусить бути регламентований якимись результатами – тобто якщо ти в’їжджаєш за грошi, то тобi за це надають якiсь кращi послуги. Наприклад, коли ми в’їжджаємо на автобан, то це краща дорога, нiж всi iншi, i тому ти платиш власниковi цiєї дороги. Але платити за в’їзд у мiсто?! Це бiльш нiж дивно! Бо той, хто в’їхав i заплатив за це, бiльш нiчого, крiм проблем, не отримує, принаймнi в Києвi буде саме так – машину поставити нiде, а якщо є де, то це дуже дорого! От за кордоном платнi дороги завжди кращi, рiвнiшi й бiльш доглянутi, плюс там ще ж є й сервiс на дорозi!
Iгор ПЕЛИХ, вiдомий телеведучий, любитель подорожувати
З точки зору людини, яка має хоча б двi-три клепки у головi, виникає запитання – чому це лише мер Києва i Київрада беруть на себе запровадження платного в’їзду? Чому, наприклад, найближче вiд Києва село Стоїнка по житомирськiй трасi не може впровадити такого ж? А ну ж бо, нехай i воно введе тариф за проїзд вздовж 3 км свого села, пiсля чого стане прикладом для всiх iнших сiл – оце буде весело! До речi, за кордоном iснує поняття платної дороги. Це передовсiм швидкiсть i безпека, мiнiмум поворотiв, максимально рiвна дорога. I вона може бути лише в тому мiсцi, де поруч є альтернативна безкоштовна. Тобто ти маєш вибiр – або швидко, але за грошi їхати швидкiсною трасою, де нiякi котики, собачки разом iз дiтьми не перебiгатимуть дорогу; або, якщо у тебе немає тих грошей, можеш з’їхати на безкоштовну дорогу.
Дмитро СВЯТАШ, народний депутат, Партiя регiонiв, теж любитель подорожувати
Проблема трафiкiв у великих мiстах – не новина, i кожне мiсто вирiшує її по-своєму. Примiром, в Афiнах машини з парними номерними знаками їздять, вiдповiдно, по парних днях, а з непарними – по непарних. Практично в усiх великих мiстах у свiтi береться висока плата за в’їзд у центральну, дiлову частину. Скажiмо, у Лондонi – 10–20, у Ризi – кiлька лат. Проте нiде – нiде! – немає плати за в’їзд у мiсто як такої. Дань просто за в’їзд у мiсто суперечить закону. Це рiвноцiнно тому, як сомалiйськi пiрати грабують судна, бо тi пливуть повз їхнiй берег!».http://realt.ua/
|
|
|
|
|
|
Поиск
|
Подписка
|
|
|
|
|
|
|
|