2009-02-24 23:15:33
У 2008-му касові збори українських кінотеатрів виросли на 20–25% — до 350–400 млн грн: світова криза не вплинула на вітчизняний прокат
Навіть у найсерйозніші для економіки кризові періоди — під час Великої депресії, енергетичної кризи 1970-х, краху IT-компаній на початку 2000-х — відвідуваність кінотеатрів у світі не падала, а то й збільшувалася. Експерти британської дослідницької компанії Screen Digest упевнені, що світовий кінопрокат вистоїть і в нинішню кризу. На думку аналітиків, за наявності в прокаті дійсно хороших фільмів кінематограф впорається із проблемами глобальної економічної кризи краще за інші галузі індустрії розваг.
«Кіно справляє на людину чудовий терапевтичний вплив і коштує значно дешевше, ніж послуги психіатра», — стверджує президент Асоціації ігрових фільмів США Ден Глікман. За його словами, у США середня ціна квитка в кіно — $7, плата за відвідування гри Вищої бейсбольної ліги — вже $23, а відвідання концерту — мінімум $50. Тож, на думку Глікмана, урізування витрат населення радше позначиться на дорожчих розвагах — тих самих концертах і подорожах.
І хоча лідер світового кінопрокату 2008 року — чергова серія про Індіану Джонса — зібрала в прокаті лише $470 млн (докризові рекордсмени — друга і третя частини трилогії «Пірати Карибського моря» — принесли понад $640 млн кожна), фільми першої десятки, за даними порталу boxofficemojo.com, минулого року зібрали приблизно на 9% (або на $300 млн) більше, ніж два роки тому. А загальна виручка шести основних голлівудських кіностудій — Paramount, Warner Bros., Universal, 20th Century Fox, Walt Disney та Sony Pictures — виросла за останній рік на 4%, сягнувши майже $10 млрд.
Статистика кіношників різних країн підтверджує цю тенденцію. Приміром, у Франції продаж квитків за минулий рік виріс на 4%. Касові збори у Великій Британії збільшилися у 2008-му на 5%, досягши рекордного за всю історію британського кінопрокату рівня в 950 млн фунтів стерлінгів. На 47%, до $830 млн за останній рік зросли касові збори в кінотеатрах Росії.
Щоправда, вже наприкінці року в РФ відзначалося падіння відвідуваності. За інформацією видання «Кінобізнес сьогодні», у грудні 2008-го в російських кінотеатрах побувало на 45,5% відвідувачів менше порівняно з аналогічним періодом 2007 року. «Незважаючи на висновки американських соціологів про те, що під час кризи люди активніше ходять у кіно, прагнучи відволіктися від важкої дійсності, російський новорічний бокс-офіс порівняно з відповідним періодом минулого року просів: зимові канікули — 2007– 2008 принесли прокатникам 2,5 млрд рублів, а сукупні збори сезону-2008–2009 становили всього 1,3–1,5 млрд рублів», — розповіла Контрактам Марія Капралова, генеральний директор агентства BrandWorks.
Втім, більшість російських експертів у зменшенні кількості відвідувачів звинувачують відсутність у прокаті розкручених блокбастерів рівня «Денної варти» або «Іронії долі — 2», які забезпечували високу відвідуваність у докризові роки. Ще одна причина — вартість квитків. Кінопрокатники стверджують, що раніше касові збори збільшувалися переважно за рахунок зростання цін. У РФ торік ціна квитка виросла на 20%, досягши $5–6. Знижувати вартість відвідування власники кінотеатрів поки не мають наміру. А ось попрацювати з репертуаром їм все ж таки доведеться — на думку російського режисера Микити Михалкова, фінансова криза справить оздоровлюючий вплив на кінематограф: «Ця важка хвиля змиє те, що недостойно».
На українському кінопрокаті криза поки не позначилася. У 2008 році касові збори, за різними оцінками, виросли на 20– 25% — приблизно до 350– 400 млн грн. Понад $1 млн зібрали 15 фільмів (рік тому мільйоників було 14). Лідер прокату минулого року — стрічка «Адмиралъ», як і фаворит 2007-го «Іронія долі — 2», подолала планку в $4 млн.
«З початком кризи відвідуваність кінотеатрів навіть виросла, — констатує директор компанії «Кіномедіа Едвертайзинг» Олесь Маляревич. — У людей з’явилося більше вільного часу, необхідність у відпочинку не зникла, а квиток до кінотеатру коштує до 60 грн — відносно недорого». За його словами, з жовтня до середини грудня відвідуваність кінотеатрів збільшилася практично в півтора рази.
«Криза проявиться у лютому —березні, — вважає Тетяна Смирнова, виконавчий директор Асоціації «Сприяння розвитку кінематографа в Україні». — І вже перші місяці року будуть показовими». За її словами, в січні дистриб’юторові складно потрапити в прокат. Кінотеатри планують репертуар за 2–3 місяці, а прокатники складають пакети з кращих стрічок. Тому якщо збори таки впадуть — це буде пов’язано з кризою, а не з відсутністю хороших фільмів. На думку Тетяни Смирнової, посилання на часи Великої депресії, коли люди активно відвідували кінотеатри, в Україні можуть не справдитися: «У нас існують інші психологічні розвантаження — радше підвищиться продаж спиртних напоїв».
З тим, що на відвідуваність кінотеатрів впливає саме криза, а не якість картин, не згодна директор київського кінотеатру «Жовтень» Людмила Горделадзе. За її словами, валові збори кінотеатру в грудні дійсно впали на 20%, а в січні — на 30%. Але криза тут ні до чого, впевнена вона. «Вершиною прокату минулого року був фільм «Іронія долі — 2», що забезпечив безпрецедентно високу кількість глядачів і обсяги зборів, — вторить російським колегам Людмила Горделадзе. — Розраховувати на те, що кращі стрічки нинішнього зимового періоду — «Стиляги», «Залюднений острів» та «Кохання-зітхання-2» — зароблять ще більше, було б нерозумно. Спільними зусиллями у країнах СНД вони зібрали бокс-офіс майже в $50 млн — сума, яку рік тому самостійно подужала «Іронія долі — 2».
«Відвідуваність кінотеатрів напряму залежить від фільмів у прокаті, — погоджується Олесь Маляревич. — Якщо це стрічки «Адмиралъ», «Секс і місто», «Мадагаскар» або «Гаррі Поттер», то жодні кризи не завадять. На 2009 рік фільми заплановані чудові, тож є чим боротися з кризою». Найбільш популярні у кризові часи — комедії, казки й мультфільми. Швидше за все, стрічки саме цих жанрів кінопрокатники й запропонують у найближчий рік. «Якщо нам буде з чого вибирати, зупинимось на легких жанрах», — підтверджує директор «Жовтня».
На думку експертів, домашні кінотеатри, інтернет і ТБ реальної загрози широкому кінопрокату не становлять. «Кількість кінопереглядів — контакт людини з фільмом — за останні 50 років збільшилася в рази за рахунок телебачення, DVD та інтернету, — визнає Людмила Горделадзе. — Але раніше людина ходила в кіно раз-два на місяць, а сьогодні фільми дивляться мало не щодня». «Зараз використовуються технології, що дозволяють знімати потужні за візуальними характеристиками стрічки — їх перегляд у домашніх умовах не можна порівняти з ефектом, що досягається на широкому екрані», — підтверджує Тетяна Смирнова.
Проте зі збитками кінотеатри таки зіштовхнуться. Підвищення комунальних та орендних платежів при зменшенні рекламних надходжень та скороченні витрат глядачів на бар призведе до падіння виручки кінотеатрів. За словами Олеся Маляревича, правильно організований кінотеатр заробляє на прокаті лише 50%, 40% загального доходу приносить бар і 10% — рекламні надходження. Від походів у кіно люди не відмовляться, але заощаджувати на супутніх послугах — попкорні та напоях — уже почали. А 90% рекламодавців наприкінці року відмовилися від реклами на широких екранах — у січні розміщалася лише компанія «МТС-Україна».
«Фінансові складнощі можуть торкнутися навіть великих мереж, проте деякі з них зможуть утримувати баланс за рахунок суміжних бізнесів. Тому в першу чергу закриються другорядні кінотеатри. Приміром, кримські кінозали, що повноцінно працюють тільки в літню пору», — прогнозує Тетяна Смирнова. «Так, ми готуємося до кризи, скорочуємо персонал — тих, кого прийняли в останній рік, але хто не виявив себе належним чином. Зменшення доходів, безперечно, буде. Але ходити в кіно українці не перестануть», — упевнена Людмила Горделадзе. http://kontrakty.com.ua/
|