|
|
ПРО ЗАПОБІГАННЯ ВПЛИВУ ФІНАНСОВОЇ КРИЗИ НА РОЗВИТОК БУДІВЕЛЬНОЇ ГАЛУЗІ ТА ЖИТЛОВОГО БУДІВНИЦТВА
|
2009-03-10 17:11:10
Така тема слухань з розгляду питання про стан виконання Закону України «Про запобігання впливу світової фінансової кризи на розвиток будівельної галузі та житлового будівництва», які відбулися 4 березня 2009 року у Комітеті з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства та регіональної політики. У Комітетських слуханнях взяли участь народні депутати України, Міністр регіонального розвитку та будівництва В.Куйбіда, заступник Національного банку України, представники Секретаріату Президента України, Секретаріату Кабінету Міністрів України, Міністерства економіки, Міністерства фінансів, Державної іпотечної установи, державних банків; науково-дослідних інститутів, будівельних організацій та профільних громадських організацій, Асоціації міст України та громад; місцевих органів влади. У 2008 році, за даними Держкомстату, обсяг будівельних робіт, виконаних власними силами підприємств та відокремлених підрозділів за укладеними договорами підряду і субпідряду, а також робіт, виконаних господарським способом, знизився проти відповідного періоду 2007 року на 16,0 % і становив за договірними цінами 64362,6 млн. гривень. У розрахунку на 1 особу населення обсяги будівельних робіт в цілому по Україні склали 1387,9 грн., що на 15,5 % менше порівняно з 2007 роком Закон України «Про запобігання впливу світової фінансової кризи на розвиток будівельної галузі та житлового будівництва» (№ 800-VI від 25.12.2008) набув чинності 14 січня 2009 року. Закон має на меті досягнення стабілізації у розвитку будівельної галузі, підвищення платоспроможності населення, забезпечення реалізації житлових прав громадян, що потребують державної підтримки, та стимулювання житлового будівництва в умовах світової фінансової кризи. Зазначеним Законом встановлено такі норми: завершення у 2009 будівництва житлових об'єктів з готовністю понад 70%; завершення у 2010 році будівництва будинків з готовністю понад 50%, а після цього - будинків з готовністю менше 50%; створення програми будівництва житла з державною підтримкою у 30% вартості будівництва доступного житла; відшкодування забудовнику чи інвестору витрат на будівництво або реконструкцію об'єктів і мереж енерго- та газопостачання; 4 % граничного розміру усіх виплат, що можуть встановлювати органи місцевого самоврядування для житлових будинків, закладів культури, освіти, медичного і оздоровчого призначення та 10 % для нежитлових будівель; пільгове кредитування кредитно-фінансовими установами суб'єктів господарської діяльності для будівництва житла та інших об'єктів будівництва під заставу цінних паперів, майнових прав та інших активів до 1 січня 2012 року. За офіційними даними Міністерства регіонального розвитку та будівництва станом на 1.01.2009 року з 2700 об'єктів, що зводяться, біля 750 мають будівельну готовність вище 70%. В основному ці об'єкти будувалися з залученням коштів громадян. Для їх завершення необхідно біля 14 млрд. гривень. Виділення такого обсягу коштів дало б змогу ввести в експлуатацію 9,6 млн. кв. метрів загальної площі житла (орієнтовно 140 тис. квартир). Учасники комітетських слухань констатували наступне: У другому півріччі 2008 року відбулося суттєве погіршення ситуації у будівельній галузі та суміжних з нею галузях, що пояснюється впливом ряду об'єктивних обставин: обмеження інвестиційних можливостей бюджету та населення внаслідок подорожчання і зменшення доступності кредитних ресурсів, нестабільність грошово-валютної політики, інфляційні очікування та значне зростання цін. Відповідно скоротився внутрішній попит на будівельні матеріали та збудоване житло. Вплив міжнародної фінансової кризи на ринок іпотечного кредитування є суттєвим фактором зниження операцій на ринку житла. Одночасно з цим, введення Національними банком України у 4 кварталі 2008 року (постанова НБУ від 11.10.09 р. № 319) мораторію на надання іпотечних кредитів, фактично зупинило фінансування операцій як на ринку вторинного житла, так і ринку первинного житла. Державним бюджетом України на 2009 рік не передбачено поповнення статутного капіталу Державної іпотечної установи та надання гарантій за її зобов'язаннями, що у свою чергу унеможливлює виконання норм Закону в частині здійснення рефінансування комерційних банків за іпотечними кредитами. Учасники розширеного засідання ВИРІШИЛИ РЕКОМЕНДУВАТИ: Кабінету Міністрів України: Прискорити вирішення питання щодо нормативно-правового забезпечення механізмів реалізації норм Закону України «Про запобігання впливу світової фінансової кризи на розвиток будівельної галузі та житлового будівництва» щодо пільгового кредитування забудовників під заставу цінних паперів, майнових прав та інших активів; викупу у забудовників та/або фінансових установ нереалізованого житла в об'єктах будівництва, що споруджувалися із залученням коштів фізичних осіб, для формування фондів соціального та службового житла; викупу державою у кредиторів іпотечних кредитів, отриманих фізичними особами на будівництво та придбання житла до набрання чинності цим Законом і віднесених до категорії ризикованих. При підготовці проекту змін та доповнень до Державного бюджету України на 2009 рік на виконання вимог Закону України «Про запобігання впливу світової фінансової кризи на розвиток будівельної галузі та житлового будівництва» передбачити видатки на цільову субвенцію обсягом 0,5 відсотка валового внутрішнього продукту на субсидіювання будівництва доступного житла для громадян, що здійснюють його купівлю на первинному ринку - 5 233,5 млн. гривень; видатки в обсязі 20 відсотків надходжень до Стабілізаційного фонду на будівництво житла для громадян, які мають право на його отримання за рахунок держави - 800,0 млн. гривень; надання державної підтримки для будівництва (придбання) доступного житла шляхом оплати державою частини його вартості - 1 000,0 млн. гривень; пільгове довгострокове кредитування населення на будівництво житла -1 000,0 млн. гривень; викуп у забудовників та/або фінансових установ нереалізованого житла в об'єктах будівництва, що споруджувалися із залученням коштів фізичних осіб, у разі неспроможності забудовників продовжувати будівництво житла у зв'язку з недостатнім обсягом коштів для формування фондів соціального та службового житла- 1 133,0 млн. гривень; формування та ведення єдиного реєстру громадян, які потребують поліпшення житлових умов відповідно до законодавства та перебувають на квартирному обліку - 7,0 млн. гривень. Поповнення статутного капіталу Державної іпотечної установи, ВАТ «Ощадбанк» та ВАТ «Укрексімбанк» у відповідних обсягах для цільового фінансування державної програми будівництва доступного житла. Національному банку України привести у місячний термін нормативно-правові акти, що регулюють банківську діяльність в Україні, до положень Закону, зокрема, щодо пільгового кредитування забудовників. Міністерству регіонального розвитку та будівництва: прискорити подання на розгляд Уряду проектів нормативно-правових актів на виконання норм Закону України «Про запобігання впливу світової фінансової кризи на розвиток будівельної галузі та житлового будівництва». Комітету Верховної Ради України з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства та регіональної політики: прискорити розгляд проекту закону України «Про забезпечення громадян доступним житлом» (реєстр. № 4124 від 27.02.2009 р., внесений Кабінетом Міністрів); розглянути на засіданні Комітету стан виконання цього рішення у травні 2009 року. За матеріалами Комітету. Віктор Коваленко
http://www.business-realty.com.ua/
|
|
|
|
|
|
Поиск
|
Подписка
|
|
|
|
|
|
|
|